Träningscykel

Det våldsamma regnet som gör kläderna sura ända in till huden och får dig hacka tänder och irriterat förkorta sträckan till hälften, eller den kraftiga vinden som får dig att vingla ner i diket 200 meter hemifrån. Det är inte alltid roligt att ge sig ut på en cykeltur när vädrets makter försöker hindra dig.

Då är det tur att det finns ett alternativ för dig att ta din runda inomhus

Att cykla inomhus är både praktiskt och enkelt i den bemärkelsen att du har cykeln ständigt tillgängligt i ditt vardagsrum, sovrum eller vart du nu väljer att ställa den. Det är dessutom en mycket tidseffektiv variant av träning då du kan kombinera träningen med andra aktiviteter.

Träningscykel

Försök att skapa en så sval miljö som möjligt för den enkla bekvämlighetens skull. Se till att ha vätska och handduk tillgängligt. De flesta cyklar har behållare för flaskor, och handduken är bara att hänga över styret.

justera träningscykelns styre och sadel

Glöm inte att justera träningscykelns styre och sadel efter bästa komfort. Med rätt inställningar för just dina fysiska förutsättningar får du en nära på oslagbar träning för hela kroppen.

 

Dina mentala förutsättningar då? Vad behöver du för att motiveras till att påbörja och fullfölja ett pass? Många använder hörlurar och sätter igång musik de går igång på, medan andra projicerar målbilder för framtida resultat och framgångar. Hitta dina vägar för att få ut maximalt av din träning.

enbart positiva effekter

För att orka med ett helt pass, som tenderar att bli enformigt och ibland långtråkigt, kan det vara av vikt att variera träningen. Du kan exempelvis ändra din kroppsställning genom att stå eller sitta. Du kan variera intensiteten som en egen intervallträning. eller varför inte göra några styrkeövningar med jämna mellanrum under passet? Variation har enbart positiva effekter, så missa inte en chans att göra ditt pass lite mer intressant.

 

Ett optimalt träningspass ligger på mellan 30-90 minuter. Naturligtvis beror det på dina förutsättningar och vilka mål du har med din träning. Hur är din nuvarande fysiska kapacitet? Kanske ska du börja med 30 minuter, eller är du djärv och kör en timme på en gång?

Lär dig mer på www.BraMotionscykel.se.

Intervallträning är den oslagbart bästa träningsformen, och det gäller även träningscykling. Cyklar du inomhus har du ofta fördelen att det finns förprogrammerade intervallprogram direkt i träningscykeln, vilket gör att du slipper hålla på att experimentera själv. Du kan enkelt gå igenom listan och välja det program som du tror gynnar dig och dina mål bäst, sedan är det bara att köra!