Löpband

Att gå ner i vikt är inte det lättaste, och därför finns det naturligtvis en uppsjö av alternativ där samtliga utger sig för att vara den främsta och effektivaste vägen. Men vad är egentligen den bästa vägen? Alla vet att ett kaloriunderskott är nyckeln till viktminskning. och alla vet vad som är kaloririk kost och inte. Någonting som däremot alla kanske inte är medvetna om är att löpning är en ypperlig träningsform för att maximera fettförbränningen. En uppfriskande löprunda genom stan eller ett pass på löpbandet på morgonkvisten sätter fart på förbränningen och håller den därefter på en effektiv och hälsosam nivå resten av dagen.

lopband3

Är du ute efter att uppnå en maximal nivå av förbränning är intervallträning den absolut bästa träningsformen. Löpbandet har mycket enkla och effektiva förprogrammerade intervallprogram som kommer att ge dig den optimala träning du behöver. Variationen i träningen som just intervallträningen innefattar gör att kroppen aldrig hinner vänja sig vid en intensitet, och därav maximeras utmaningen konstant. Det finns varianter där du varierar intensiteten i passen, alltså det ena passet löper du en längre sträcka i något lugnare tempo medan i det andra springer du kortare men ökar på hastigheten. Detta fungerar lika väl som om variationen förläggs inom passet. Välj det som ger dig allra bäst komfort i din träning.

 

Ännu en faktor som gör löpbandsträningen så effektiv är att man använder de stora lårmusklerna i benen vilket medför en ökad påfrestning för kroppen i sin helhet. Ju större muskelgrupp som påverkas, desto större blir kaloriförbränningen.

 

Du kommer att kunna märka skillnad redan efter 1-2 veckor om du tränar ordentligt, omkring 3 dagar i veckan tillsammans med en hälsosam kost att bära upp effekten av träningen. Överflödsfettet kommer att brännas bort och du kommer snart att ha den snygga och spänstiga kropp som du alltid har drömt om.

 

Det finns många som tror att man bränner mer fett genom att gå långsamt istället för att springa. För att förbränningen skulle uppnå samma effekt som en löprunda ger skulle det krävas en mycket lång promenad. Grundregeln är alltså helt enkelt att högre tempo ger högre förbränning. På löpbandet finns möjligheten att ställa in upp till 15% lutning, och detta ger alltså en effektivare träning än om man löper på plan yta. Om du sedan sätter intervallträningen i kombination med lutningen får du en oslagbar träning som kommer att maximera förbränningen. Det kommer naturligtvis att vara mycket mer arbetssamt, men du kommer att få ut mycket mer av din träning och uppnår en bättre fysisk form ännu snabbare.